27. RAID – tradiční vteřinová rallye z Bazileje do Paříže
Otcem této akce je dnes letitý, ale všude přítomný pan Bichsel, který před téměř 30 lety prozkoumal trh a zájem veteránské scény, sehnal povolení, sjednal ubytování, získal sponzory a již první ročníky čítaly kolem stovky účastníků. Záhy se z RAIDu stal velký podnik se 180 auty.

Jeho zásluhou a marketingem vroubí celou štreku až k Paříži špalír diváků s fotoaparátem a skleničkou vínka v ruce. Z RAIDu se stala atraktivní akce doprovázená recepcí u starostů, dárky na návsích průjezdových vesnic a konečně zajímavými cenami pro úspěšné „závodníky“.
Roadbook je veledílo o tloušťce telefonního seznamu, bez geografických jmen a údaje se omezují na metry, sekundy, průměry a šipky kam jet. Pro copilota to není projížďka rájem, ale tvrdá práce. Odměnou pro posádky jsou zastávky na hradech, zámcích, sklepení šampaňského a pod.
Ubytování v průměrných hotelech odpovídá výši zápisného. Co je ale nadprůměrné je zajištění průběhu: policie a odtahovky spolupracují a zásahy jsou v ceně. Průjezdy a neuralgické křižovatky jsou označeny a obsazeny pořadateli. Repatriace defektních aut i jízdenky domů jsou též v ceně.

Hlavním magnetem je rozmanitost startovního pole. Nejstarší auta jsou více než stoletá, hlavní pole se ale v posledních letech stává doménou poválečných klasiků. Nejen Aston, Bentley, Bugatti, Delahaye, Jaguár, Horch, Lamborghini či Lagonda, ale i Alvis, Borgward, Citroen , Dodge, Facel, Healey, Lotus, Singer, Salmson, Sumbeam, Lancia, MG, Peugeot, Riley, Studebacker, Wolseley, Triupmph, Fiat a další značky jsou každoročně prezentní. Mercedesů a Porše je věru pomálu, jen dva, asi jezdí jinam.
Start v Bazileji se odehrává v hale veletrhu a přitahuje stovky diváků. Zároveň je to příležitost zviditelnění se pro sponzory. Bez marketingu a sponzorů se dnes velké akce organizovat nedají.
Více na webu https://www.raid.ch
Ze Švýcarska zdraví Jiří W. Pollak