Příspěvky
|
Benzin
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 10. 9. 2010 5:18:21
V současné době , kdy je na trhu pouze natural 95 se pro motory všech starých vozidel s ventily musí přidávat benadit . Jde o to , že bez benaditu dojde k poškození ventilových sedel , které se čistily naneseným olovem při spalování . Pro kompresní poměry do 1:7 se nic neděje při použití naturalu , ten je vyráběn pro nové motory se vstřikováním a současná vozidla mají kompresní poměr 1:10-12 a ventilová sedla jsou z materiálu, jemuž spalování bezolovnatého benzínu nevadí a nové moderní motory jsou stavěny na chudou směs , při zachování výkonu vozidla , chudá směs hoří až do výfuku pomaleji a tak může dojít k napálení ventilů. Při kompresi menší nedojde k samozápalům , vozidlo jezdí normálně , pouze je to luxus používat pro motor benzin s vyšším oktanovým číslem, kde nedojde k jeho využití , ale když jiný není ? Uplně stejný problém u starých mototrů vzniká při zmenšování hlavní trysky , kdy vzniká chudá směs , palivo po kompresi hoří až do výfuku , ventily se napálí a dojde k znehodnocení ventilových sedel a proto - nezmenšovat trysky kvůli šetření benzinu , a do bezolovnatého benzinu přidávat benadit a můžeme s veterány jezdit dále.
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 2. 9. 2010 7:30:02
Jen tak ohledně dostupnosti paliva Speciál. Speciál je dostupný na benzínkách Euro Oil.
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 30. 8. 2010 6:32:40
Jestli to bylo od dvou různých výrobců, tak bych usuzoval právě na rozdílné koncentrace. To se pak odrazí na ředění. Obecně by mělo jít o organickou sloučeninu draslíku rozpuštěnou v nearomatickém rozpouštědle o obsahu draslíku méně než 3,2 hm.%, červeně zbarvený, neobsahuje benzen.
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 29. 8. 2010 19:56:01
V benaditu není asi taky pořádek.Nádobka 100ml je podle návodu na 4Ol benzínu,jiná 250 ml je podle návodu na 250l benzínu.Jsou různé Benadity?Složení ani koncentrace není uvedena.
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 27. 8. 2010 11:30:16
Myslím, že většina z nás co provozujeme veterány máme v TP předepsáno palivo s oktanovým číslem 80 a nižší. Na co jezdit je dost diskutované téma i na srazech a nese to sebou spoustu polopravd a mýtů. Na záčtku je si potřeba ujasnit základní věci. Oktanové číslo OČ nemá nic společného s kvalitou benzínu. OČ, jak již tady bylo správně řečeno, jen určuje odolnost proti detonačnímu hoření - samozápalům. Potřebnou velikost OČ určuje kompresní poměr spalovacího prostoru. Motor z válečné produkce má nízký výkon, nízký kompresní poměr-nižší teplota spalování, proto benzín OČ 60. V moderním přeplňovaném TSI, vysoký výkon, komprese přes 10-vysoká teplota, předpis OČ 98. S velikostí oktanového čísla souvisí také doba prohoření směsi ve válci při zapálení, proto se seřizuje předstih, tj doba přeskoku jiskry před HÚ. Další věc je konstrukční provedení hlavy a sedel ventilů.
Speciál 91 se již od roku 2001 nevyrábí, jen ho nahradila bezolovnatá verze BA 91 Speciál do které se místo olova přidává draslík, resp. jeho sole. Cemický složením je jiný, tak bylo uvedeno v předešlích příspěvcích. Ten se přestává také ale již prodávat, takže je potřeba používat např. Benadit nebo jiné aditiva. Ten má za úkol chránit sedla ventilů proti "zatloukání" do hlavy.
Když to shrnu:
1) ať už benzín s 91 nebo 95 oktany ve starém autě s předpisem OČ 80 můžete použít. Není potřeba ani zásadně nic přenastavovat. Možná mírně zvýšit přestih, ale to je individuální podle motoru apod. samozápaly vznikat nebudou, protože BA95 nebo BA 91 nebo BA 91 Speciál má vyšší odolnost proti nim než původní Normál 80 a tím i předepsaný předstih je OK i s rezervou. Motor nevyužije přebytek oktanů, ale neuškodí mu.
2) aditiva (Benadit) použít jen u motorů, kde nejsou "tvrdá" sedla ventilů a chcete jezdit na BA 95 - Natural (BA 91 Natural se také už neobjevuje).
3) u dvoudobých motorů není vůbec potřeba řešit žádná aditiva, kromě 2T oleje
Pane Reku, žádné přepisování typu paliva v TP ani neřešte, nehledě k tomu, že to je v podstatě nerealizovatelné. S jednáním v pojišťovně nemějte strach, že by Vás někdo popoháněl. Když nebudete jezdit na Kerosin nebo Eter apod. tak to nikdo nebude řešit. Paliva na pumpách by měli odpovídat ČSN a EN normám.
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 3. 9. 2010 7:58:56
Bohužel,tady na Pelhřimovsku už ani Eurooil special nemá.Ale soukromé malé pumpy ano.Myslím si nicméně,že stejně nás státní aparát donutí jezdit na natural 95 a benadit.O podmínkách,jaké mají veteránisté ve Velké Británii se nám může jen zdát.A to myslím bude -bohužel- platit i v budoucnosti.Jezdím na Ukrajinu a tam by byl pro nás ráj,prodávají tam benzín 80 oktanů a litr stojí v přepočtu asi 20 korun. :(
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 9. 8. 2010 17:10:28
Jo,ale furt tam lejeme nějaký sajrajt namísto poctivého olova,na který byly motory vyrobeny.A ekologie??? Kdo koukal 8.8.2010 na povodně, tak bylo vyplaveno tisíce tun odpadů,jímek a septiků a určitě i ropných látek,takže těch pár kilo olova,co bychom vyjezdili je směšné množství.
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 8. 8. 2010 19:45:29
Není úplně jednoznačné kolik přísady přidat.Tolerance je až pětinásobná.
Jirka
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 8. 8. 2010 7:02:36
Obávám se, že po zrušní Speciálu nastanou těm majitelům starších veteránů, kteří se chtějí k motorům chovat šetrně dost závažné problemy. Možná se teď když jde do tuhého(jak to obvykle bývá) problém časem vyřeší - veteránistovi stačí malé množství. Nevíte, jak je to s nízkooktanovým benzínem v okolních státech? (Polsko, Slovensko, Ukrajina apodob.) Nebo jak to řeší veteránisté jinde? Například v Anglii jezdí veteránů (v běžném provozu!) hodně, konzervativní Angličané se k nim chovají jako ke všemu starému šetrně, mají vytvořené podmínky, aby se staré vozy mohly nadále provozovat.
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 4. 8. 2010 17:24:42
v jednom z tech.průkazů mám uvedeno jako palivo benzín 80 oktanů.Znamená to tedy,že s vozidlem nyní nemohu jezdit???? Nebo si mám dojít na Úřad pro změnu paliva (už vidím kravky jak se na tváří). A co v případě havárie ? až zjistí pojišťovák,že jsem použil nepředpisové palivo????
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 4. 8. 2010 16:35:43
Obávám se že speciál už není. Zrovna minulý týden u nás poslední pumpa co ji měla (Benzina) dotankovala poslední nádrž a znovu už ji plnit nebudou. Ostatní pumpy v okolí nevedou speciál už několik let. Musel jsem vzít 95 a přísadu, tak jsem zvědav co to udělá :(
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 4. 8. 2010 16:27:35
Přidávám se k panu Rekovi.Jezdím Š Popular a taky od té doby,co special už má jiné složení,častěji měním svíčky.Natural 95 jsem do auta nikdy raději nedal,special je zatím aspon' někde a mít doma 10 l v kanystru není problém.
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 4. 8. 2010 7:49:15
toto téma se tu již řešilo vícekrát,ale nikdy nevyřešilo.Naturál 95 s přísadou aditiv se chová při spalování jinak než klasický olovnatý benzín.U Pragy 500 BD musím po cca 800 km dát novou svíčku.Možná by nějaký výrobce benzínu, i přes odpor zelených debilů a EU mohl začít tento benzín vyrábět.Těch pár litrů, co každý veteránista ročně spotřebuje určitě nezpůsobí ekologickou katastrofu.
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 3. 8. 2010 16:29:23
Doplnil bych kolegu s tím, že jestliže dám benzín s vyšším oktanovým číslem, budu muset změnit i nastavení předstihu, zejména u 4-dobých motorů. Jestliže to neprovedu, má motor "tvrdší" chod, případně samozápaly.
Oktanové číslo je jedna ze základních charakteristik paliv do spalovacích motorů, vyjadřuje odolnost paliva proti samozápalu při kompresi ve válci spalovacího motoru.
Pro ty co chtějí trochu teorie viz:
http://blog.superbenzin.cz/view.php?cisloclanku=2009090006
Vozidla ze 60-70 let byla stavěná na benzin-tzv.normál, který měl 80 oktanů, předválečné stroje pojížděli na lihové směsy a v té době nejrozšířenější benzin s 60 oktany. V nabídce by též benzin se 70 oktany, který nabízely tehdejší Fantovy závody Pardubické rafinerské společnosti.
Čím více oktanů, tím větší je pak problém naladit tyto motory k ideálnímu běhu.
Kromě toho je však nutné řešit při použití bezolovnatých benzinů u motorů s netvrzenými sedly zejména výfukových ventilů jejich ochranu proti tzv. vytloukání. Přípravků je docela dost, nejznámější je Benadit, ale je jich na trhu daleko více.
Jinak přídavky olova do benzinu byly zrušené cca před 10-15 lety a byly nahrazeny přísadou draselných solí.
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 3. 8. 2010 14:43:38
Čím vyšší oktanové číslo, tím je odolnější detonacím a tudíž kvalitnější palivo. Natural 95 je kvalitnější než Natural 91. Po přidání aditiv není co řešit. Do jawy žádné aditiva nepřidávat, pouze minerální (ne polosynt nebo synt) olej v poměru udaném výrobcem ne tím co je na obalu oleje!
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 2. 8. 2010 17:18:07
Mám podobný dotaz. Může vadit vyšší oktanové číslo staršímu motoru i po přidání aditiv nahrazujících olovo? Omezuje se prodej Special 91, ale Natural 91 není u pump, pouze Natural 95. Jedná se o motor Octavia 1960 a Jawa 1970. Prošel jsem nadpisy všech for automobilů a podle nadpisu se benzinem zabývá jen toto forum - nebo jem také nic jiného nenašel. Děkuji za radu.
|
Odstranit
|
|
b
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 4. 12. 2009 6:49:07
Děkuji, já už sem to našel v příručce, co byla k autu, auto není moje a potřeboval jsem s ním popojíždět, přivezli ho na odtahovce a bez benzínu.
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 3. 12. 2009 16:06:36
Sice už T 603 asi rok nemáme,ale měli jsme ji přes 20 let.Celou dobu se do ní kupoval Speciál,je jedno jestli 90 nebo 91 a to k plné spokojenosti.Použijete-li Natural,dejte i Benadit nebo jinou náhradu olova.
|
Odstranit
|
|
d
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 3. 12. 2009 9:52:15
Nebudu už tady nic rozmazávat, a už vůbec nebudu nikoho urážet, jen mě dostalo to že první reakce na mou otázku je HLEDAT. A že nedávno se to tu řešilo, řeší se zde spousta věcí, znám toto z fora o fordech, tam je to ješte horší, tam se téma kolem světel například oběví behem týdne 3x. Vím že stará auta byla dělaná na úplně jiný benzín než je teď. Pokud jsme dal hledat palivo do tatry, našlo mi to asi spoustu témat co se tater týka ale nenašel jsem to co potřebuju.
Super ten se již taky nevyrábí - takže pokud by tam patřil super který měl více oktanů neš má ted speciál, tak bych pak musel dát natural, otázka je jestli je potřeba použít tu přísadu nebo je to zbytečné.
Tímto se omlouvám za své urážky uživatelům tohoto tématu a prosím o jeho smazání, momentálně je toto téma opravdu zbytečné. Děkuji a přeji hezký den
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 3. 12. 2009 6:50:58
Mirdasi, což trochu slušnosti, kterou se tu oháníš. Dobře píšeš, že forum je tu od toho, aby se ptalo a odpovídalo, ale právě kvůli takovým jako jseš ty jsou fora nepřehledná a jsou stanovený pravidla. Kdyby jsi místo psaní dotazů a pak ještě stupidnější a delší rekce věnoval hledání témata ve foru o palivu pro starší auta, tak to určitě najdeš a nebudeš tady zbytečně zasvińovat forum duplicitníma dotazama. Jsem správcem na zcela jiném foru, takže vím co to obnáší, a bez milosti všechny duplicitní témata mažu. A kdyby jsi viděl reakce, co mě chodí přes vzkazy (ani se nedají publikovat) tak ty vypovídají o inteligenci přispěvatelů. Pokud chceš přispívat do fora, asi by jsi měl dodržovat zásady, mezi které patří určitě i pasáž o duplicitách!! A pokud neumíš hledat, nebo na to nemáš čas, tak už vůbec nechápu, jak můžeš mít čas na tak časově náročný koníček jako jsou veteráni! (tak a teď do mě!!) :twisted:
|
Odstranit
|
|