Příspěvky
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 8. 12. 2009 15:57:04
Po dotazu na PČR podotýkám světla pro denní svícení [b:70418a2a3b]musí[/b:70418a2a3b] být homologovaná (schválená pro provoz na popzemních komunikacích). Ne každý policista je zastáncem historických vozidel,....... srážka s blbcem je pravděpodobnější.
Souhlasím s p.Úředníčkem, nezávisle na něm jdu stejnou cestou - dobrý stav el.instalace, ve předu 15 W, udržovací nabíječka když je auto mimo provoz, péče o AKB. :lol:
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 8. 12. 2009 0:37:34
Ahoj, jestli to denní svícení je už vyřešené tak si to dovoluji shrnout pro ostatní :
1 / ve dne nemusí svítit zadní světla.
2 / v předních světlech mám už 15 let na všech autech 15/15 Wat. / moc velký rozdíl to není/
3 / do zadních prodává, /myslím že jawamoto / didové žárovky 6 V. / ale já je tam nemám /
4 / je potřeba seřídit relé dynama na povolené maximum. Časem se hodnota nabíjecího proudu mění.
5 / při popojíždění a stání v kolonách přepnout na parkovačky.
6 / při pobytu v dílně a jejím rozsvícení, se mi automaticky zapíná udržovací nabíječka.
7 / trochu se starat o baterku, jednou za 2-3 měsíce normálně dobít. / nejlépe automatickou /
Jezdím, svítím podle předpisu a naprosto bez problémů a s tím co v tom kterém autě má být.
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 23. 11. 2009 19:43:58
O to více je nutné pečovat o stav baterie, začíná to stavem kontaktů, stav klínového řemene, dolévání baterie a pravidelná kontrola stavu + dobití. A připravit se na to, že baterka vydrží tak 5-6 let.
Pochopitelně s tím i např. uhlíky a stav dynama
Je jasné že když mám 75 W dynamo, kde cca 1/3 výkonu mě sebere zapalovací okruh a účinnostní ztráty, zbývá nějakých 50 W a s těma moc parády neudělám. Jediná šance je nacpat do hlavních světel 15/15W.
To 75 W dynamo je fakt slabé, ještě tak sehnat 90 W, ale i s ním toho na "rozdávání" moc není. V městě je pak třeba se např. naučit na křižovatce nestát na brzdě - aby nesvítila zbytečně brzdová světla - protože to je hned minimálně 10 - 20W zbytečných a dynamo na volnoběh moc nedobíjí.
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 23. 11. 2009 9:23:02
Karel má pravdu.Od pamětníků vím,že v noci se jezdilo pouze občas.Baterie se poté při běžném denním ježdění dobila do plné kapacity.Proto dříve žádné problémy nebyly.Jen pro zajímavost-nedávno jeden kolega,elektroing. spočítal,že při 1 hodině svícení se baterie dobije do plna za 7 hodin jízdy bez světel.Konkrétně se jedná o Populara a dynamo 6V 75W. :!:
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 21. 11. 2009 18:22:30
Je to na 6-12 V automaticky chráněné proti přepolování a přebíjení.
Kupoval jsem jí je to těch 6 let, ale asi je to tahle, nebo je jí podobná.
http://www.levnemotobaterie.cz/store/GoodsDetail.asp?strGoodsID=$00000536$00000001
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 21. 11. 2009 17:44:22
je ta nabíječka šestivoltová a dá se koupit?
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 21. 11. 2009 13:41:16
Na udržování AKB zejména mimo sezonu, kdy přece jenom čas od času se vyrazí na nějakou tu jízdu se mě osvědčila malá mikronabíječka (cca300,-), která udržuje akumulátor před samovybíjení a sulfatacé desek. Používám asi 5-6-let a nemůžu si stěžovat.
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 21. 11. 2009 7:51:24
Podobně to mám v druhém voze, ve kterém mám ale dynamo Scintilla 100W. Na kontrolku mazání mám napojené relátko, které po nastartování motoru sepne přední potkávačky. Ve dne tedy svítím (automaticky) jen vepředu. Funkce ostatních světel (pro jízdu za tmy) není nijak změněna.
Jak zde již zaznělo, hlavní problém je v kapacitě dnešních akumulátorů (v druhém voze mám silnější aku) a také v tom že dnes už ty vozy nepoužíváme denně a tudíž jsou mezi jízdami delší odstávky, kdy se aku samovolně vybíjí.
Stejně si ale myslím že i tehdy byly noční jízdy spíše vyjímečné a tak to čas od času ta baterka vydržela, ale dnes se musí svítit neustále.
|
Odstranit
|
|
svícení
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 20. 11. 2009 8:10:21
Tak nějak mi pořád přijde divný, že by vám to nevydrželo svítit, tak jako to bylo dřív. Copak ta auta před tím nejezdila v noci??? Hlavní světla musela svítit obě a zadní bývalo dříve většinou sice jen jedno, ale... Určitě to měli výrobci vypočtené, že to vydrží svítit a jet celou noc a sem tam i zablikat vyhazovacím blinkrem a zasvítit STOPkou při zabrždění. Žárovky do předních světlometů jsem staršího data zaregistroval dvoje a to 25/25W a pak 35/35W. Vzadu svítilo jedno 5W světýlko + něco málo na zapalování = takže asi 75W dynamo to určitě zvládlo (navíc za podpory silného akumulátoru neb dříve bývaly autobaterie s daleko vyšší kapacitou než jsou dnes).A teď tedy k radě:
Mám nové (služební) auto u kterého je funkce denní svícení. Když jsem se v servisu ale ptal co že je to za funkci, když mi svítí jen "pseudomlhovky" vepředu a vzadu nic, bylo mi řečeno, že je to přesně dle předpisu! Že prý není nikde napsáno, že vzadu světla musí svíti!! ??? A tak dle tohoto vysvětlení chystám na auto z roku 1934 svícení takto - vepředu ty 25W/25W žárovky (parkovačka vás fakt ve starém světle moc na silnici nezviditelní a na druhou stranu silnici večer pořádně neosvítí ani ta 35W) a do zadu budu dávat originální světlo, které tam fakt bylo původně pouze jedno. Tam tedy nechám 5W žárovičkou symbolicky mžourat i ve dne. Brzdové už bude zapojené jak do STOP nápisu v tom původním starém světle, ale také souběžně do dvou dobových světel (i s oranžovým sklem na blinkr) už se zabudovanou silnou dvouvláknovou žárovkou. No a na večerní či noční přejezdy zapnu vypínačem pod palubovkou ještě druhé vlákno žárovky i v těch novějších zadních světlech.
Sice to taky není originál nebo "úplně dobové", ale přijde mi to míň drastický než ty LED DIODY :oops:
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 18. 11. 2009 12:39:40
nesvítit vůbec je ta největší pitomost.Před pár lety jsem byl u soudu v Č.Budějovicích jako svědek,když místní venkovan přehlédnul rakušáka na motocyklu.A ten měl přes světlo natažené číslo.Soud vůbec nezajímalo,že je to veterán.Jen bylo světlo zakryté či nikoliv.
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 16. 11. 2009 20:23:06
Nesvítit vůbec je sice řešení, možná se i s policajtama lze domluvit, ale.....
Ale je problém při dopravní nehodě, když bude druhá strana tvrdit, že Vás přehlédl. Pak jdou veškeré problémy za Vámi.
Nejrozumějším řešením je nasadit co nejmenší vatáže (hlavní žárovky 15/15 W z pincka je dobré řešení). Řešením je také sehnat vášnivého elektronika a ukecat ho k výrobě ledkových sufitek a nacpat je kam to jde. (použít koncovky z originál žárovek, nalepit je na z pertinaxu udělanou nosnou destičku) - je to pakec, ale jde to, akorát jsou náchylné na startování (při startu musí být vypnuté) :wink:
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 14. 11. 2009 16:38:02
Toto téma se už probíralo,já jen mohu opakovat-nesvítím vůbec.A nejsem sám.Když už by vás Policie zastavila,jde -li o rozumného člověka,nic nenamítá.A já nemám problém s dobíjením. :)
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 12. 11. 2009 22:06:53
O LED žárovky jsem se též zajímal, ale tudy cesta při současné nabídce vůbec nevede. Prvním důvodem je, že nejsou v nabídce šetivoltové. Dále jsem zkoušel ty 12 V dát do světlometu a výsledek byl naprosto nepoužitelný. Diody jsou uspořádány plošně, svítí sice intenzivně, ale jen dopředu a ve světlometu to na pohled tvoří pouze malý zářící bod. Světlomet se vlastně vůbec nerozzáří, protože chybí rozptyl světla do boků a zpětně ve směru k patici žárovky a tím pádem se absolutně nic neodráží od paraboly, jejíž optická funkce je negována. Shrnuto - současné LED žárovky jsou prakticky použitelné pouze do koncových světel, kde dochází v převážné míře k rozptylu světla v různě rastrovaných plastových krytech, které většinou fungují na principu plošných Fresnelových čoček.
:(
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 12. 11. 2009 17:52:10
Další možnost je použití LED žárovek a sufitek které mají o dost menší spotřebu proudu než klasické žárovky a mnohem vyšší svítivost než klasické žárovky. Důležitá je přece bezpečnost před estetikou stejně jako u výklopných směrovek které jsou nahrazené blikači. :D
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 12. 11. 2009 7:58:09
Já jsem to zkusil vyřešit dvěma způsoby beze změny originálního dynama Bosch a obojí vyhovuje pro běžný letní veteránský provoz.
Jednak je to již zmíněné svícení parkovacími světly - pětasedmdesátka má velké reflektory a parkovačky s celkem velkými žárovkami a v létě prakticky za denního světla není rozdíl ve vzhledu rozsvíceného světlometu ať se svítí čímkoli.
Další možnost poněkud sofistikovanější je koupit motocyklové žárovky 15/15W s velkou paticí a velkou baňkou a pak je to dokonalá iluze pro denní provoz při schůdné spotřebě proudu.
Nakonec existuje ještě třetí možnost, a sice sehnat 6 V dynamo Scintilla s výkonem 110 W, které se také na Tatry dávalo a potom je možné svítit bez obav z vybíjení baterie i originálními žárovkami 35/35 W.
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 12. 11. 2009 5:55:09
přidat světla na denní svícení je zásah,který je z dálky vidět. Dynamo je alespoň ukryto pod kapotou.Zcela ideální by bylo sehnat dynamo BOSCH ,nové s odpovídajícím výkonem.Ale nevím gde.
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 11. 11. 2009 16:39:15
Svítím parkovačkama a pokud je motor studený startuju klikou (abych ušetřil baterku-ohřátý už pak chytá na startér hned). Celé léto jsem tak jezdil bez nutnosti dobíjet dobíječkou. Na orig. dynamu (Bosch 6V/75W) mám ale relé z Trabanta. Jeden čas jsem tam měl i celé dynamo z Trabanta (6V/200W), ale to by chtělo jinou řemenici (změnit převodový poměr-dynamo dobíjelo až ve vysokých otáčkách).
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 11. 11. 2009 14:52:58
možná by stačily někam přidat světla pro denní svícení nemáte je někdo?
|
Odstranit
|
|
Dobíjení u veteránů
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 11. 11. 2009 14:00:03
jak řešíte dobíjení u veteránů při nutnosti celodenního svícení.Mám Tatru 75 s dynamem 6V/75W,což je zcela nedostačující pro delší jízdu.Přemýšlím o výměně za 12V/200W z MB 1000.Je to sice určitá změna originálu,ale svítit se musí.
|
Odstranit
|
|