Příspěvky
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 25. 8. 2008 22:19:15
[quote:ada84b3b2e="Káča"]Zdravim, tak či tak je to dráteničina. Nejsnadnější je dynamo roztočit jako elektromotor, to prověří okruh zběračů a hlavního vynutí. U Scintilly jeden kontkat baterie na silový vývod ( 17 ) dynama a druhý na jeho kostru. ( kontakt 18 je pro budící vynutí a je ovládán regulátorem )Pokud jsou kartáče a komutátor ok, roztočí se. Nezáleží na polaritě, dynamu se nic nestane.
Druhá věc je, zda-li opravdu dává kolik má, ale tam už je potřeba zapojit i patřičný regulátor i s indikací dobíjení žárovkou, aby byla jistota že funguje zpětný kontakt regulátoru a baterie se v klidu nevybyla přes dynamo, když motor stojí. To ale chce konkrétní schema zapojení Vašeho stroje. Pokud nemáte, nějaké Scintilla zapojení vlastním. Hodně zdaru Káča.[/quote:ada84b3b2e]
-------------- Asi to čtu a píšu pozdě, ale pro další opraváře se to bude hodit.-------------------
To co tady Káča radí je vcelku dobře, ale je třeba dodržet polaritu, tedy + nebo - na kostru.
Pro roztočení dynama je to jedno, ani mu to nevadí, to se bude vždy točit, ale pokud se nabudí dynamo opačnou polaritou, tak si ji uchová a až se to připojí k relé můžou se kontakty upálit.
Takže dynamo u kterého si nejste jisti kde je + či - , je nutné proběhnout ho jako motor v požadované polaritě, nebo před nastartováním do něj pustit na proud. Stačí na okamžik
zmáčknout relé, ale hned jej zase odtáhnout.
Čau Honza
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 13. 2. 2008 11:58:30
Tak se má dynamo chovat, nízké otáčky jsou v pořádku, protože dynamo jede bez nabuzeného statorového vynutí, jen na zbytkový magnetizmus v pólových nástavcích.
Nevím jaký typ regulátoru máte, pokud je to válcový regulátor Scintilla (3 cívky v jedné ležaté), tak je důležité nastavení odtrhu vypínače budícího vynutí dynama. Pokud je nastavení špatné, dynamo buď dává nízké napětí, což je ta lepší varianta - nic neshoří. Pokud ale vypínač neodepne, dynamo může dát klidně 24V a to už problém je. Nastavení se dělá příhýbáním závěsů pružin, které dělají protitah vypínači. Je to metoda pokus omyl, protože jde o změnu v řádu desetin milimetru.
Světla jsou problém, já mám na Š430 80W dynamo a k stadardním světlům mám navíc ještě druhé zadní. které původně nebylo. Takže rozumně se dá jet pouze tehdy, když mám zapnuté jen obrysovky.
Schema můžu poslat na nějaký e-mail. Ono většinou jde o obecná zapojení, protože pokud automobil používal přístroje a spotřebiče Scintilla, bylo to vždy poplatné době a skupině přístrojů a je jedno, zda je to Škodovka nebo Bugárna...
Káča
|
Odstranit
|
|
dynamo
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 13. 2. 2008 6:18:12
Tak jsem to zkusil (kontakt 17 a druhý pól na kostru) a z dynama je motorek... :idea: roztočilo se. Sice žádná rychlost (oproti třeba starteru, který jsem dával dohromady současně). Pak jsem rozradostněn zkusil přehodit kontakt ze 17 na 18 - tedy na buzení, a i tak se dynamo (vlastně motor :shock: ) rozběhlo. Sice výrazně pomaleji a na druhou stranu, ale přeci. Z toho tedy usuzuji, že i budící vinutí je O.K. Ostatní je zřejmě již věcí regulátoru napětí a to už pak můžu zkoušet na autě. (Jestli bude dávat místo 60W jen 58, tak mu to po těch 78 letech už odpustím a nechám ho v klidu :D ) Akorát budu muset vymyslet nějaké úsporné žárovky do hlavního osvětlení, [u:7ac68585ea]když musí i veterán celý rok svítit[/u:7ac68585ea]. Ono je to ale dobře, aspoň do něj nikdo nenarazí, ale s tím dobíjením - asi nic moc. Naštěstí má zapalování magnetkou, takže těch 60W bude hlavně na ty světla.
Ď
|
Odstranit
|
|
dynamo
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 12. 2. 2008 16:44:18
Originál schema zapojení mám, ale je takové "dobové". Jsou to spíš namalované drátky k přístrojům. Není to elektroschema zapojení. Asi bych byl za obecné schema vděčný. Od Scintilly mám sice obsáhlý materiál, dokonce v originále, ale týkající se pouze magnetek. Zatím asi zkusím z dynama udělat motorek, snad mu neublížím.
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 12. 2. 2008 12:56:38
Zdravim, tak či tak je to dráteničina. Nejsnadnější je dynamo roztočit jako elektromotor, to prověří okruh zběračů a hlavního vynutí. U Scintilly jeden kontkat baterie na silový vývod ( 17 ) dynama a druhý na jeho kostru. ( kontakt 18 je pro budící vynutí a je ovládán regulátorem )Pokud jsou kartáče a komutátor ok, roztočí se. Nezáleží na polaritě, dynamu se nic nestane.
Druhá věc je, zda-li opravdu dává kolik má, ale tam už je potřeba zapojit i patřičný regulátor i s indikací dobíjení žárovkou, aby byla jistota že funguje zpětný kontakt regulátoru a baterie se v klidu nevybyla přes dynamo, když motor stojí. To ale chce konkrétní schema zapojení Vašeho stroje. Pokud nemáte, nějaké Scintilla zapojení vlastním. Hodně zdaru Káča.
|
Odstranit
|
|
Vyzkoušení dynama
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 12. 2. 2008 6:56:12
Potřebuji poradit jak jednoduše vyzkoušet dynamo po "renovaci" jestli jsem někde něco vevnitř nazapojil blbě a tak. Vím, že to není jen zatočit s ním třeba vrtačkou a zkusit jestli na výstupních kontaktech svítí žárovka, že je tam potřeba nějaké buzení. Jedná se o dynamo Scintilla na 12V / 60W rok asi 1930, ale to asi není podstatné. Má výstupní kontakty na dva dráty číslovány 17 a 18. Myslím, že ani pustit do něj proud aby běželo jako motor nebude úplně jednoduché. Do auta ho zatím na vyzkoušení s originál zapojením dát nemůžu... Hlavně by mi pak bylo líto ho z auta dolovat a znova z kuželů stahovat na obou stranách unašeče kvůli znovurozdělání. Jednoduchý elektroměřák mám k dispozici. DÍKY
|
Odstranit
|
|