Příspěvky
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 3. 1. 2013 19:34:48
To je velmi pěkné a vyčerpávající.
Chtěl jsem pouze upřesnit původní dotaz a ne s Vámi diskutovat, přestože jsou Vaše znalosti velmi poučné. Vycházel jsem převážně z elektrických imstalací vozidel. Rád samozřejmě uvítám jakékoliv další informace.
Děkuji Vám
Bartoń
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 3. 1. 2013 14:37:00
Tož si to projedem....
[u:9df4d9c5cd]Tatra 57 čistá ( kapota žehlička ):[/u:9df4d9c5cd]
Světla Bosch, Joro: Jak píšete jsou skutečně podobné po rošroubování rámečku se "lezlo" do útrob reflektoru. U Jora se dalo štelovat ohnisko žárovky na patici.
A od novoty také reflekotry Scintilla !!! - ovšem malé množství, na dobových fotech jsem viděl tři rozdílné vozy.
Průměrově většinou 170 mm.
Rovné skla.
[u:9df4d9c5cd]
Tatra 57 A Áčko.[/u:9df4d9c5cd]
První Áčka úplně stejné, Jora a Bosche jako u Hadimršek.... Stačí si projít dobové fotky a prospekty. Průměrově 170 mm. [u:9df4d9c5cd]Na toto jste úplně zapomenul ![/u:9df4d9c5cd]
Střední produkce: Světla Bosch 200 mm, hrnec není úplně "šiška" = stejné v roce 1935 i s Tatrou 75.
Závěr produkce: Světla Joro i Bosch, hrnce - šišky, průměrově 170 !!! i 200 !!! mm, skla vypouklé,
Ne všechny osazeny kontrolkou, větší část použita bez kontrolek.
[u:9df4d9c5cd]Tatra 75.[/u:9df4d9c5cd]
První T-75: Stejný systém reflektorů Joro a Bosch, jako u Hadimršek a Prvních Áček, ale větší průměr 200 mm !!!.
Střední produkce: opět jako u středních Áček: Světla Bosch 200 mm, hrnec není úplně "šiška".
Závěr produkce: Světla Joro i Bosch, hrnce - šišky, průměrově většina 200 mm, skla vypouklé ale viděl jsem i na dobových fotech 170 mm.
Opět i použití reflektorů s kontrolkou.
V současné době vím u jené fotce, kde jsou vidět reflektory Scintilla.
[u:9df4d9c5cd]Tatra 57 B Béčko.[/u:9df4d9c5cd]
První Béčka: Spíše použití menších tedy 170 mm reflektorů Joro i Bosch.
Po válce bych řekl, že je možno vidět obojí použití, tedy 170 i 200 mm. Řekl bych, že převládala světla větší.
Ad METEOR Praha:
Mám k těmto světlům letáček, kde je uváděno pro vozy Tatra, Nedovolím si tvrdit, že NIKDY.... Ale sám nevím !
Jinak ty patice a paraboly a různé mixe světel jsou jasné, časté a dnes je v tom pěkný guláš.
Ono ani tak nejde o to, zda někdo kdy pracoval v závodě Tatra, aby posoudil co a jak bylo.
Chce to pozorovat, porovnávat a uvažovat.
Dostupnou literaturu, která by řešila kvalitně podrobnosti vozů Tatra neznám.
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 3. 1. 2013 13:43:25
Dobrý den,
pokud se bavíme o prvovýrobě, tak u vozidel Tatra 57 čistá - žehlička byly použity světlomety BOSCH nebo JORO, ale tyto byly tvarově skoro shodné a skla byly u obojích rovné. Tatry 57A měly světlomety BOSCH nebo JORO, ale již tvaru na Vaší foto a skla byly již vypouklé a právě zde byla použita u světlometu JORO kontrolka. Tatry 57B měly v průběhu válečných let světlomety BOSCH shodné jako T 57A, ale ty neměly kontrolku. V poválečných letech pak byly nahrazeny jinými světlomety naší výroby. Tatra 57 K ja jiná kapitola. Vozidla Tatra 75 byly osazeny světlomety větší velikosti i průměru (205 mm). Lze tedy usuzovat, že tento typ světlometu JORO o průměru 180 mm a s kontrolkou byly v prvovýrobě namontované pouze na typ T 57A. Samozřejmě nelze vyloučit i možnost náhradní montáže v počátku na T 57B. Lze toto vysledovat i podle elektrické instalace. Pokud byla použita el. instalace Scintilla, pak byly světlomety JORO a pokud byla použita el. instalace BOSCH, pak byly i světlomety BOSCH. Na žádmou Tatru nebyly v prvovýrobě osazeny např. světlomety METEOR. V průběhu let se toto samozřejmě mohlo změnit a nyní najdete různé světlomety na uvedených vozidlech. V průběhu let se měnil i tvar obrouček a objímek žárivek světlometů a nyní najdete i různé kombinace světlometů .
Skutečností je však to, že pouze světlomety průměr 180 mm zn. JORO byly vybaveny kontrolkou. Kontrolku měly i světlomety JORO 205 mm a BOSCH 200 a 220 mm.
Podle způsobu uchycení a polohy kontrolky lze pak identifikovat právě levý světlomet do vozidla TATRA 57A.
Já jsem samozřejmě v té době v Tatře nepracoval a tedy nemohu nějaklou záměnu vyloučit. Dostupná literatura však jiné údaje neuvádí.
Bartoň
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 3. 1. 2013 13:04:05
Pane Bartoň, tak to jsem dlouho nečetl...
Velice rozhodná tvrzení :lol:
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 3. 1. 2013 0:16:41
Dobrý den,
toto je levé světlo z Tatry 57 A. Ostatní Tatry měly jiná světla. Kontrolka a tento typ světlometu byl pouze na T57A. Tatra 57 B měla jiný tvar světlometu a neměla kontrolku. Tatra 75 měla velké světlomety a T 52 měla zcela jiné světlomety.
Bartoň
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 26. 12. 2012 17:53:31
Zdravím,
mají uchycení na trubku, tak třeba na Tatrovky 57a,b, 75, 52.
V podstatě je to dobový univerzál, byl k zakoupení u prodejců ND.
Toto budou světla zn. JORO, mám ty samé s kontrolkou, ale s uchycením na kloub ( Aero 30, 50... )
|
Odstranit
|
|
Světlo
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 26. 12. 2012 16:01:16
Mám dotaz, na které vozy se montovaly světla Joro s červenou kontolkou v horní části :?:
|
Odstranit
|
|