Příspěvky
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 20. 12. 2012 20:42:34
I přes to ale dokáže Tatra fungovat v jakémkoliv stavu :lol: Viděl jsem spoustu fungujících Tater poskládaných ze směsice dílů různých typů a hrůzných opotřebení. Kompozici napatlanou letlampou, každý píst jiný, místo závlaček hřebíky,... a stejně to jelo. Mnohokrát jsem slyšel zkazky o dřevěných pístech a kožených řemenech místo kompozice. Tatra je prostě nezmar, který slouží v jakémkoliv stavu až do roztrhání těla. Proto se jich tolik dochovalo do dnešních dnů a my se tak můžeme svést. :wink:
http://www.youtube.com/watch?v=xt3vy2_f1uc
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 20. 12. 2012 19:39:28
Dobrý den,
plně s Vámi souhlasím, je lépe to projít celé. Tu vačku na T57 poznáte skutečně snadno, je tam czela rovná plocha na vrcholu pro výfukový ventil. Problém je pak pro A a pro B. To A je skutečně oblejší, ale zrakem těžko poznatelné. Nejdůležitější je pro tatru chod výfukového ventilu. To sání nemá takovou přesnost. Je tam skoro jedno, zda je to 6, 8,10 nebo 12°. Pro zamezení podpalování ventilů je důležitý chod výfukových ventilů. Převážně se používaly po výbrusech a zvětšení průměru válců vačky z typu B.
Problém je ten, že to není zdaleka jenom o vačce, ale hlavně také o opěrných palcích. Tam je důležitý nejen poloměr (tuším 10mm) ale také hlavně výška toho palce. Jinak je časování zcela rozhozené. Jak uvádíte, nejlépe je projít časování celého motoru. I toto však ještě není výhra. Důležitý je také chod samotných vahadel. Ideální je, aby vahadlo se pohybovalo během zdvihu ventilu +/- kolem kolmého postavení proti ventilu (samozřejmě bez vůlí na hřídeli).Pokud tomu tak není, je potřeba dát na ventil čepičku, nebo ho naopak ubrousit. Tento problém nastává při opakovaném zafrézovávání sedel, kdy už ventily zcela zapadnou do sedel, nebo naopak při výměně sedel, kdy ventily vyčnívají do spalovacího prostoru. Jelikož je pohyb přes nestejnoměrnou páku, je toto důležité, neboť to ovlivňuje nejen dráhu ventilu, ale také ovládací sílu, zejména pak vratnou sílu pružin. Velmi důležité je také uložení vačky v pouzdře, kdy sebemenší vůle nebo ekcentricita velmi mění časování. Být tatrovákem je prostě náročné. Ale věřte, že ..Každé auto časem zchátrá, věky přečká jenom TATRA...
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 20. 12. 2012 17:27:40
Pak tedy moje Áčkové motory dostali při GO Béčkové vačky. Při pozdějších GO nic neobvyklého. Je zajímavé že v seznamech součástí T-57 (1932), T-57A (1937), T-57B (1945) i T-57K (1948) je vačka uváděna pod stejným číslem ND a rovněž harmonogram časování je uváděn ve všech seznamech stejný (SO 10 po HÚ). Kdo se v tom má po těch letech vyznat. Proto doporučuji vždy raději překontrolovat celé časování (SO,SZ,VO,VZ) u všech válců.
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 19. 12. 2012 23:25:10
Přeji pěkný den všem tatrovákům
a dovolte mi se vyjádřit k vačkám. Tatra 57, Tatra 57A a Tatra 57B měly každá jinou vačkovou hřídel. Byly tedy tři druhy vačkových hřídelí. Tatra 57 - čistá má zcela odlišnou vačku na výfuky - je na vrcholu rovná plocha. Tatra 57A měla vačky zaoblenější. Obě tyto vačky se nastavovaly na otevírání 1 sacího ventilu na 8 - 10 °po HU. Tatra 57 B měla vačky na boku rovné a ostřejší poloměr na vrcholu a ta se nastavuje na 8°před HU.
Bartoň
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 13. 12. 2012 15:33:48
Také mám větší vůle ventilů.
Existuje totiš jistá serie vaček, která má delší náběh. Domnívám se že jsou to vačky opravované v 60-70tých letech v nějakém autodružstvu. Možná mělo jít o úpravu na spádový karburátor, nebo je to jen špatně vybroušené po navaření, ale všechny jsou pravděpodobně broušené podle stejné šablony. Vlastním 2 exempláře těchto vaček a vím že je mají i jiní tatrováci. Na jedné mé vačce je z boku patrné že byla navařovaná a později zabroušená, na druhé jsem stopy po vaření nenašel, ale to neznamená že nebyla navařovaná. Obě vačky jsem vyndal z motorů které pocházely každý z jiného konce republiky, ale oba byly generálkované v 70tých letech. Z toho usuzuji na nějaké autodružstvo, které se tím možná zabývalo.
Než jsem zjistil o jakou anomálii jde dost jsem se s časováním natrápil. Seřizoval jsem to totiž podle příručky, tzn. SO 10 [b:b83765c556]po [/b:b83765c556]HÚ a motor stále prskal a nešel tak jak by měl. Až když jsem zkontroloval časování ostatních ventilů zjistil jsem že kromě Otvírání sacích ventilů (SO) je vše ostatní posunuté o cca. 20st. Po nastavení SO zhruba na 10 [b:b83765c556]před[/b:b83765c556] HÚ (jak to mají novější motory) už ostatní časování zhruba odpovídalo. Vzhledem k různému opotřebení jednotlivých vaček nastavuji časování tzv. [b:b83765c556]na střed[/b:b83765c556]. Na všech ventilech dám velkou (libovolnou) vůli a kontroluji o kolik vlivem velké vůle později otevře , o to dříve musí zavřít. Zkontroluji všechny ventily na všech válcích a zvolím případný kompromis, který se nejvíce blíží originál časování. Pak teprve nastavím provozní vůli ventilů (já dávám 0,2 - 0,25)
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 12. 12. 2012 21:46:38
Dík.Beru v úvahu.Stávající počasí nedovoluje jízdní zkoušky,ale doufám že do "jara" to seřídím k úspěchu.Zdá se,že to je otázka píle.Chlapík,kolegy nazývaný Car (jméno neřeknu)má 57 tichoučkou a krásně pružnou bez dupání.
Jaký je Váš názor na možnost chybného časování?Kolega Car mi radil zvětšit vůle ventilů,jelikož se tím doladí časování?? :?:
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 11. 12. 2012 15:48:11
Než jsem sehnal jiný rozdělovač s lepší vačkou, vyřešil jsem to tak že jsem nastavil takový odtrh ramínka přerušovače, že měly všechny válce přibližně stejný předstih. Jaký máte předstih? Dost často se doporučuje kvůli vyššímu oktanovému číslu dnešního benzínu zvětšit předstih ze základních 4-6st na 8-10st. Ale pozor ne vždy je to správné. Důležitou roli zde hraje také osazení karburátoru a stav rozdělovače. U mého vozu s upraveným karburátorem Zenith jsem rozdělovač PAL a BOSCH musel dát na cca. 10st. aby to lépe tahalo, ale u rozdělovače Scintilla, u kterého odstředivý regulátor nabíhá rychleji (záleží na stavu a tvrdosti jeho pružinek), už to bylo moc a motor v otáčkách hodně dupal.
P.s.: Doufám že je vám jasné že tatrovácký vzducháč je přeci jen hlučnější než vodník a vzhledem k tomu že je ,,natvrdo,, spojen s celým podvozkem, tak se ty vibrace a hluk přenášejí více než u jiných vozů.
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 10. 12. 2012 18:27:56
Děkuji za názory.Můj stroj má rozdělovač Scintila a skutečně se zdá,že není v dokonalém stavu - vačka má vakl..Začnu u něj.Karburace je nepůvodní Jikov - žádné čislo jsem nenašel.Věřím na rozdělovač,protože motor dupal i před GO a s rozdělovačem jsem nic nedělal a motor dupe i po Go. :roll:
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 4. 12. 2012 21:22:07
Po komplet generálce mi motor za studena taky tlačí 7,5 ,potom s vyšší teplotou tlak klesne až na 3,5.Nechám to tak,zdá se mi,že je motor spokojený.Ale mám jiný problém.Malinko přidám plyn a jedu pianko,motor bezva.Dám plyn na plno a motor začne mocně "dupat".Klika broušená,lágry nové.Čím to je? :?: :?:
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 4. 12. 2012 18:58:40
Zdravím, uvádí se 3,5 atm na 1/2 plynu. Tak něják jsem se o to snažil u své 57A. Hodně se to pohybuje s teplotou motoru. Zdenek
|
Odstranit
|
|
Tatra 57 tlak oleje
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 4. 12. 2012 18:17:12
zdar Tatrováci 57 čistá mi maže 7,5 to se mi zdá hodně co si o tom myslíte? díky za odpovědi
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 5. 12. 2012 17:08:03
Rovněž bych typoval velký předstih, nebo bohatou směs. Co je tam za karbec a za rozdělovač? Mě to dělal rozdělovač Scintilla , který má jemné pružinky odstředivého regulátoru (pokud je někdo nevyměnil) a odstředivý regulátor tak nabíhá rychleji než rozdělovač Bosch nebo pozdější Pal. Další problém byl v nerovnoměrném opotřebení vačky rozdělovače. Každý válec měl jiný předstih a tak se mi stalo že když jsem seřídil předstih na jednom válci na 5st. na jiném válci bylo 15st. Projevovalo se to právě až ve vyšších otáčkách, kdy naběhl odstředivý regulátor.
Pokud je tam karbec Zenith, může to být kompenzačním okruhem, který obohacuje směs právě ve středních otáčkách.
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 5. 12. 2012 16:05:24
velký předstih
|
Odstranit
|
|