Opravdu chtete smazat tento příspěvek?
fa. Antonín Dobrý - Dolní Cetno, Mladá Boleslav
Zpět
-
Příspěvky
|
fa. Antonín Dobrý - Dolní Cetno, Mladá Boleslav
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 11. 4. 2012 23:31:31
Dobrý den, otevírám toto téma k diskuzi...zřejmě tím potěším i našeho milého administrátora a feudala :wink: Možná toto téma spadá spíše do zemědělských strojů, ale záměrně jej uvádím zde. Prosím všechny co mají jakékoliv povědomí o této firmě a aktivitách s touto firmou spojenými, aby bez ostychu psali a psali... :)
Malý přehled k úvodu ... [b:14a707d613]Antonín Dobrý[/b:14a707d613] založil tuto firmu v Dolním Cetně, kde se původní stavby dochovaly do dnes uprostřed vsi vedle železnice s vlečkou do areálu ... Zakládal tuto firmu za účelem výroby zemědělských strojů a příslušenství. Při rozšiřování výroby postavil novou slévárnu, velkou montážní halu a vrhnul se na výrobu Lokomobilů, Lokotraktorů a parních strolů pro pohon zemědělských strojů a příslušenství vůbec ... To mu ovšem nestačilo jako správnému podnikateli a vzhledem k tomu že prodával velice úspěšně, dalo by se říci bezkonkurenčně a údolí v Dolním Cetně nebylo pro další rozšiřování výroby vhodné, zakoupil pozemky poblíž Mladé Boleslavi u nově postavené železniční trati do Bouzova a Sobotky...
Shoda okolností?, náhoda? či záměr? tomu daly, že sousední pozemky si vyhlédnul pro stavbu nových výrobních prostor i [b:14a707d613]Laurin[/b:14a707d613] s [b:14a707d613]Klementem[/b:14a707d613] a toto "sousedství" přerostlo v plnohodnotnou spolupráci. Již v roce 1899, kdy Laurin s Klementem otevřeli novou moderní montovnu, strojní výrobu, sedlárnu a "lakovnu", fa. A. Dobrý měla již postavenou první slévárnu a coby firma s dlouholetou tradicí a zkušenostmi zahájila výrobu odlitků, později celých motorů včetně kompletace pro Laurina s Klementem.
Ale jak už to bývá a také bylo, Laurin s Klementem byli ve svém záměru úspěšnější a dále se rozšiřovali a kupovali sousedící pozemky až "obklíčili" a obestavěli fu. A. Dobrého definitivně. Motorárna a slévárna fungovala pod názvem původní firmy až do první světové války, což lze odvodit i z dobových map továrny. Nicméně dnes již z původních hal zůstaly pouze litinové sloupy které byly použity při stavbě zákaznického centra a zadnější část Škoda muzea včetně restaurátorských dílen. Ještě lze připsat fy. A. Dobrý také nemalou část výroby pro tzv. Bronsárnu ... což je ta část proskleného muzea, která je dnes v rekonstrukci ... Před vyhořením tohoto křídla se zde montovaly stabilní motory podle licence Brons.
Mohl bych zde psát až do rána, ale počkám na další příspěvky a podle zájmu přidám i fotografie, výrobní program a tehdejší ceny Lokomobilů :) S pozdravem Tomáš Dvořák
|
Odstranit
|
|
|