Příspěvky
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 10. 6. 2010 16:26:42
Dle popisu je to zřejmě stejný (nebo podobný) startér jako u Tatry 57. S tím zasouváním do záběru je to opravdu tak. Náhlým roztočením rotoru se pastorek (který je v první fázi v klidu) posune po šroubovici částečně do záběru. Dalším točením rotoru se pastorek (který je nyní bržděn zatím se netočícím setrvákem) zasune ještě víc do záběru, až narazí na silnou pružinu na konci šroubovice. Potom se roztočí i pastorek a dojde k točení motorem. Občas se ale pastorek netrefí mezi zuby setrváku (měly by mít náběh) ale přímo na zub a někdy dojde i k jeho vzpříčení. To je pak ,,radost,,. Celý tento způsob je dosti nešetrný k setrváku. Po nastartování motoru má setrvák větší otáčky než pastorek startéru a ten je tudíž ,,zašroubován,, zpět. Pastorek je v klidové poloze zajištěn slabší pružinou ve své zadní stěně, která ale dost často u těchto startérů schází. U Tatry se startér zapíná silným nožním spínačem (je tam velký proud) na mezistěně k motoru.
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 10. 6. 2010 13:21:19
Petře S. ohledně startéru ti neporadím protože jsem ho nikdy neměl v ruce ale bude to nejspíš tak jak píše Honza BK.
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 10. 6. 2010 6:35:34
Nemám to ověřeno, ale tipnul bych si, že po válce došlo k "převzetí¨ závodu Solex nově vytvořeným národním podnikem, pokud se nepletu Příslušenství Automobilů a Letatel (tak jako v mnoha dalších případech (Magneton Kroměříž.....). Stejný případ je firma BARUM, vzniklá ze 4 předválečných gumárenských podniků.......
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 10. 6. 2010 5:15:17
Ano s tím startérem jsem taky přemýšlel jsk to funguje, a je to tak jak píšete, odstředivou silou se posune na té šroubovicia tím zapadne do subů setrvačníku.
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 9. 6. 2010 22:16:10
Firma PAL-SOLEX vznikla v roce 1946? To je pro mě docela zajímavá a užtečná informace, díky;-) Co jsem tak ale koukal, tak některé karburátory s označením PAL-SOLEX jsou s opravdovými SOLEX podobné jak vejce vejci... PAL-SOLEX, to byla nějaká licence, nebo snad česká pobočka?
Ten závit, jak píšete, budu mít asi taky pravý, předpokládám, že kardanka se točí na stejnou stranu, levý závit by dělali asi jen v případě, že by se točila obráceně, ale to je asi dost nepravděpodobný. Konec závit je právě úplně zároveň s matkou, takže se z toho bohužel nic poznat nedá.
A ještě bych se rád zeptal, mám starter Bosch typ AEA 0,4/6 LS22. Nějak jsem nepochopil, jak u tohodle startéru funguje vysouvání pastorku? Znám startéry řady BGB a BGC, kde pastorek vyjíždí i s rotorem vtáhnutím do magnetického pole statoru při sepnutí a pak znám startéry s klasickým vysouváním pastorku buď mechanicky (spartak apod.) nebo magnetem (ještě modernější auta). Tenhle startér má ale jen na hřídeli šroubovici, po které se při otáčení pastorekem pastorek i posouvá. Za pastorkem je pak dost silná pružina. Pousouvání patorku ale není ničím ovládané. Snad jediná možnost, která mě napadla, jak by to mohlo fungovat je, že roztočením rotoru a setrvačností pastorku, který zůstane "stát", tento pastorek sám popojede po hřídeli, zapadne do zubů a pak už v zubech drží silou, která vznikne axiálně ve šroubovici díky odporu od setrvačníku do zubů pastorku? A po vypnutí startéru pastorek vyhodí zpět ono silné péro? Je to tak, nebo je v tom nějaká jiná finta? Nic jiného mě nenapadá... A taky jsem přemýšlel, kde se startér vlastně spíná na přístrojové desce? Mělo by tam být někde tlačítko?
Ještě jednou děkuji za všechny rady :wink:
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 8. 6. 2010 8:09:42
Dynamo Bosch má obvykle regulátor na sobě, Scintilla na mezistěně. Mám mladšího Rapida a unašeč má uchycen pravým závitem, většinou závit přesahuje matku takže to lze zjistit i pohledem. Jinak na předválečných vozech a až do roku 1946 nemohlo být nikdy nic od PAL protože ta firma ještě neexistovala :wink:
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 7. 6. 2010 23:43:14
Super, díky za rady! Brzdy mám mechanické, v některých publikacích jsem se dočetl o brzdách kapalinových a tak se mi to zdálo divné. Já mám v 420 karburátor PAL-Solex a na první pohled mi přišel nějak moc moderní (akcelerační pumpička apod.), tak aspoň vím, co mám shánět, díky. Dynamo jsem měl hozené v kufru (vypadá původně, ale zda je Bosch či Scintilla jsem zatím nezkoumal), nenašel jsem k němu však nikde regulátor... Měl by být přímo na dynamu, jako to měla jiná vozidla v té době, nebo ho mám hledat někde jinde (na mezistěně, nebo dokonce v kabině)?
A momentálně řeším ještě jeden docela podstatný problém, potřebuju vyměnit ložisko a těsnění v převodovce (na výstupu) a nemůžu povolit matku na tříramenném unašeči. Z jiných veteránů vím, že se často objevuje zrada v podobě levých závitů... nevěděl byste, prosím, zda je na výstupní hřídeli z převodovky pravý či levý závit? Nerad bych si to strhnul, to bych byl asi v... Díky :)
|
Odstranit
|
|
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 4. 6. 2010 20:42:39
Rapid 420 má mechanické brzdy, karburátor je vertikální zenith 26 VEI, elektrika byla Bosch nebo Scintilla, dynamo je klasické excentrické 6V 90W označení Bosch RG 90/6 - 1500RS, Scintilla R 90 W-6V. V případě zájmu mám dynamo Scintiila na prodej nebo na výměnu :wink:
|
Odstranit
|
|
Škoda 420 Rapid
admin[smazano 19.05.2016 14:20:20] - 3. 6. 2010 23:10:36
Dobrý den, prosím o radu, neví někdo, jaký karburátor původně patří do vozu Škoda 420 Rapid z roku 1934, obsah 1,2l? Neměl by někdo k tomuto autu nějakou dokumentaci, fotky, apod.? I kopie. Zajímalo by mě ještě označení startéru, dynama a regulátoru a zda měl tento typ originál lankové, či hydraulické brzdy? Díky :wink:
|
Odstranit
|
|